Skip to content Skip to footer

10 manieren om uitstelgedrag te verslaan!

Is er iets in jouw leven wat je maar uit blijft stellen?

Misschien ‘heb je het plan’om volgende maand een groot project te starten. Misschien vertel je jezelf dat je aan de slag gaat met je laatste zakelijke idee zodra je de tijd hebt. Of misschien is het het schoonmaken van je huis of het wassen van je auto dat je blijft uitstellen.

Zelfs wanneer je iets uit blijft stellen wat klein lijkt, is het niet het formaat van wat je uitstelt dat het probleem is. Het is dat je energie geeft aan een slechte gewoonte dat zal groeien en jouw succes uiteindelijk zal vernietigen.

Dus, wanneer jij de neiging hebt om dingen uit te stellen, zijn hier tien dingen die je kunt doen om uitstelgedrag te verslaan en een gelukkiger en meer voldaan leven te leven.

1. Neem een beslissing. Dit is onze favoriete manier om uitstelgedrag te verslaan. Beslissing nemen is het tegenovergestelde van uitstelgedrag. Net als rechts en links, op en neer, heet en koud, heb je uitstelgedrag en beslissing nemen. Om meer besluitvaardigheid te krijgen, schaf het boek Think and Grow Rich aan en lees het hoofdstuk over beslissing elke dag voor 30 dagen; of luister naar de audio die Mandy hierover heeft opgenomen. Dit gaat jou een heel eind op weg helpen om snel te reageren op jouw ideeën.

2. Schrijf het op. Neem een beetje tijd en volg de volgende 3 stappen:

a) pak er een blaadje bij en schrijf op hoe jij je momenteel voelt als het gaat om uitstelgedrag. Denk na over hou jij uitstelt – wat je doet, wanneer je dat doet, etc.

b) pak er nog een blaadje bij en stel jezelf de vraag, “Wat is precies het tegenovergestelde daarvan?” Dan schrijf je bovenaan de pagina “Ik ben zo blij en dankbaar nu ik…”en schrijf daaronder gedetailleerde verklaringen die exact het tegenovergestelde zijn van wat je hebt opgeschreven op het eerste blad. Wanneer je klaar bent, verbrand of versnipper dan het eerste blad.

c) lees en herschrijf elke dag wat je hebt geschreven op het tweede blad totdat je merkt dat je niet langer uitstelt.

3. Verdeel het. Soms stellen we uit omdat we gewoon niet weten waar we moeten beginnen. Verdeel grote projecten in delen en dan in kleine stappen.

4. Laat je hoofd stil worden. Deze stap verbaast jou misschien, maar meditatie is een van de meest effectieve manieren om zelf-saboterend gedrag, zoals uitstelgedrag, te elimineren.

5. Probeer niet perfect te zijn. Perfectionisme is een illusie die jou enorm vertraagt en voorkomt dat jij jouw doel bereikt. Reageer snel en doe wat je kunt.

6. Werk samen. Zoek een verantwoordings-partner zodat je elkaar kunt helpen om dat te doen wat er nodig is voor het behalen van jouw doelen en dromen.

7. Bekijk het eens van dichtbij. Herzie wat je aan het uitstellen bent en vraag jezelf waarom het op jouw lijst staat. Wees eerlijk tegen jezelf. Misschien stel je het uit omdat iemand anders wil dat jij dit doet, maar is het eigenlijk helemaal niet belangrijk voor jou. Als het niet iets is wat je echt wilt of zou moeten doen – of niet dichter bij jouw doel brengt, hou dan op met het verspillen van jouw energie en schrap het van jouw lijst.

8. Zet het op jouw dankbaarheids-lijst. Morgenvroeg mag je opschrijven hoe dankbaar je bent dat je dit project hebt gestart en dat het goed gaat. Schrijf in de tegenwoordige tijd en voel je alsof het al is afgerond.

Weet je, je dankbaarheid uiten is niet alleen voor de dingen die al zijn gebeurd. Dankbaar zijn voor de dingen die je wilt en verwacht verhogen jouw vibratie en zullen jou om die reden helpen te behalen wat je wilt.

9. Geef jezelf een beloning voor het ondernemen van actie.  Wanneer jij iets hebt afgehandeld wat je uit wilde stellen, beloon jezelf dan. Neem een koffie- of theepauze, ga naar de film, of ga uit eten bij dat restaurant waar je al zo lang naar toe wilt. Doe waar jij een goed gevoel van krijgt omdat jij het uitstelgedrag hebt overwonnen.

10. Pas je houding aan. Uitstelgedrag houdt jou tegen om te winnen en van de vele leuke dingen in het leven te genieten.Maar zelfs een kleine aanpassing in jouw houding kan een groot verschil maken voor jouw resultaten. Dus vraag jezelf elke dag: “Welke omgeving wil ik creëren om mijn leven echt op te laten bloeien?” Uitstelgedrag overleeft het niet in zo’n omgeving.

Er is geen magische pil dat uitstelgedrag voor altijd zal stoppen. Maar deze tips zullen jou zeker helpen concrete stappen te zetten meer te behalen en je veel beter te voelen over jezelf.

Naar meer en beter!

Mandy en Jeffrey van den Dolder

Team CompleetZijn SuccesCoaching

© CompleetZijn SuccesCoaching